Havelandseweg 8F, 6991 GS, Rheden
026 - 303 9 306
06 51 67 22 77

Kettinggeleiders

Kettinggeleiders

Eén van de onderdelen die bij BMW’s vaak stuk gaat, is de kettinggeleider, die niets anders doet dan wat zijn naam zegt. De kettinggeleider is van kunststof, en kan door brosheid ten gevolge van ouderdom of sterk wisselende temperaturen, in twee of meerdere stukken breken. Een “sportieve” rijstijl verlengt het leven van het onderdeel niet…

Die is stuk…

De kettinggeleider zit in het motorblok. Daardoor is het niet meteen te zien of deze schade heeft. Immers, het motorblok moet ervoor worden geopend. Toch is het vaak wel te voelen aan de auto. Als deze minder snel optrekt, bijvoorbeeld, of weinig tot geen reactie geeft bij het dieper indrukken van het gaspedaal. Helaas hoeft een gebroken kettinggeleider niet altijd de oorzaak te zijn voor dergelijk gedrag. Het kan aan veel meer onderdelen liggen.

Om deze speld in de hooiberg te vinden, heeft Boele & Van Emden een aantal slimme trucs, waardoor het mankement relatief snel gevonden kan worden. Dat kwam de afgelopen twee weken goed uit, omdat we uiteindelijk niet één, niet twee, maar drie kapotte kettinggeleiders hebben moeten constateren!

Die is ook stuk…

Het euvel is niet zonder gevaar. In het ergste geval, zeker als er te lang mee door wordt gereden, kan de kettinggeleider in kleine stukjes breken, en onderin de motor terecht komen, die kunnen worden opgezogen door de oliepomp. Als dit de olietoevoer naar de motor stopt, kan deze onherstelbare schade oplopen.

De drie BMW’s die wij hebben gerepareerd zijn gelukkig allemaal nog intact en terug naar hun respectievelijke eigenaren. Toch nemen wij bij modellen waarbij dit vaak voorkomt het zekere voor het onzekere: bij de grote én kleine beurt controleren wij meteen op een gebroken kettinggeleider!

Wat denk je? Ook stuk…