Om het rijplezier van uw auto ook op lange termijn te waarborgen, is het verstandig om periodiek een grote of een kleine beurt te laten uitvoeren. In tegenstelling tot de APK, is zo’n beurt niet verplicht. Toch raden wij een grote- of kleine beurt sterk aan, na een bepaald aantal kilometers. Hierbij is de vuistregel dat een kleine beurt bij 15.000 kilometer verstandig is, en bij 30.000 kilometer een grote beurt. Vraag ons gerust wat het beste is voor uw auto. Al het onderhoud komt professioneel in het onderhoudsboekje van uw auto te staan, waardoor de historie wordt opgebouwd, wat een voordeel oplevert bij het verkopen of inruilen van uw auto.
Grote beurt
Bij een grote beurt wordt er preventief onderdelen van de auto vervangen. Dit zorgt ervoor dat er later geen grotere reparaties nodig zijn. Ook worden een aantal onderdelen gecontroleerd, en waar nodig vervangen. Boele & Van Emden laten u altijd van te voren weten wat nodig is, en wat raadzaam is.
Deze onderdelen worden altijd vervangen bij een grote beurt:
• Oliefilter;
• Motorolie;
• Luchtfilter;
• Ruitenwisservloeistof;
• Koelvloeistof.
Deze onderdelen worden gecontroleerd, en waar nodig vervangen, met uw toestemming:
• Bougies;
• Interieurfilter;
• Brandstoffilter (alleen diesel-auto’s).
Buiten bovenstaande punten wordt de auto op meer dan 50 punten gecontroleerd. Denk hierbij aan de veiligheid, zoals het gehele remsysteem en de banden, maar ook de airco en de distributieriem. Maar ook comfortabele zaken als de verwarming, de claxon, de scharnieren, de ruitenwissers, en meer!
Kleine beurt
Bij een kleine beurt, die goedkoper is, wordt ook de olie ververst. De koelvloeistof wordt bijgevuld, net als de ruitenwisservloeistof. Verder controleren wij de schokdempers, de accu en de verlichting. Voor de uitlaat en katalysator gelden speciale regels, waarop wij deze onderdelen controleren. En natuurlijk krijgen de banden en het remsysteem een grondige meting. Als laatste worden de kleinere onderdelen gecheckt, waaronder de ruiten, de ruitenwissers en de algehele toestand van het voertuig.